Slide background

Sterling Polish – 75 års succes

Sterling Polish er en af de sjældne hæderkronede, danske firmaer, der kan fejre hele 75 års jubilæum. Fabrikken i Gentofte er tegnet og bygget specifikt til Sterling Polish i 1948, så murstenene fortæller sin egen historie.

Samarbejdet med Georg Jensen

Stoltheden og den store entusiasme mærkes på direktør Hans Glavind Rasmussen, der har siddet for bordenden, siden han i 1987 overtog virksomheden efter sin far Arno Rasmussen.

Hans Glavind Rasmussen fortæller: ”Min far arbejdede som direktionssekretær hos Georg Jensen under krigen. På det tidspunkt havde man problemer med at få tilstrækkeligt med sølv som råvare, så der var behov for at tænke i nye profitable baner. Man fik ideen med at udvikle et produkt, som folk kunne pudse deres sølvtøj i. Min far var kommercielt tænkende og hverken smykkemand eller kemiker, men han fandt en dygtig kemiker, der skabte det første sølvpudsepulver, som man blandede op med vand til en pasta, som man kunne smøre sit sølvtøj ind i og efterfølgende skylle i vand, og det blev startskuddet til Sterling Polish”, fortæller Hans Glavind Rasmussen.
I dag står en meget stor del af de mere end 40 produkter på hylderne i langt de fleste dagligvarebutikker, og som et kuriosum skal det nævnes, at Sterling Polish også leverer til både det danske og det norske kongehus.

Produktet blev hurtigt en succes, og et par år efter krigen blev det på grund af pladsmangel nødvendigt at rykke ud af kælderlokalet i Pilestræde og ind i nye lokaler. Derfor besluttede Georg Jensen at bygge fabrikken her på Nybrovej, hvor Arno Rasmussen blev bedt om at overtage driften. Og da sølv- og kobberpudsemidler er tæt i familie med andre pudsemidler, kunne man snart udvide sortimentet med bl.a. møbelpolish, der nemt kunne produceres på de samme maskiner. Møbelpolérmidler og køkkenrengøringsmidlerne opstod i kølvandet på succesen med sølvpudsemidlerne.

Samarbejdet med Georg Jensen fortsatte helt frem til 1967, hvor de ønskede at fokusere forretningen på sølvtøj, men samarbejdet de to firmaer imellem holdes stadig ved lige den dag i dag.

Repella og Step

Efter få år i de nye lokaler etableredes Repella, der bl.a. producerede rengøringsmidler, sæbe og skyllemidler til mønt- og industrivaskerier. Da Hans Glavind Rasmussen trådte ind i Sterling Polish i 1981, var det som marketingchef i Repella, som blev solgt fra i 2010, men Hans Glavind Rasmussen sidder stadig i bestyrelsen af Repella, der i dag bl.a. leverer opmærkning af tekstiler, dispenserløsninger samt tilbehør til den moderne vaskeri- og servicebranche.
I 2007 lancerede Sterling Polish effektive opvasketabs under navnet Step, som er kendetegnet ved sin praktiske yderemballage i form af plastspande og sælges i bl.a. discountkæden Netto.

Respekt for kvalitet

Hans Glavind Rasmussen fortæller begejstret om virksomheden og dens dedikerede medarbejdere, men der er ingen tvivl om, at det er Hans, der tegner virksomhedens ansigt udadtil. Han understreger, at kvalitet er det absolut vigtigste for Sterling Polish. ”Vi producerer stadig omkring halvdelen af vores produkter her på fabrikken. Vi bevarer produktionen i huset netop for at fastholde kvaliteten. Jeg plejer at kalde det ’respekt for kvalitet’ og målet er jo altid, at vores produkter skal efterlade perfekte resultater, uanset om det gælder metalpudsemidler, rengøring eller møbelpolish. Vi går aldrig på kompromis. Det er i virkeligheden nok denne stædighed i forhold til kvalitet, der har gjort os til et succesrigt firma, nu på 75. år”, siger Hans Glavind Rasmussen.
Sterling Polish var i mange år leverandør af støvlesværte til Forsvaret og leverer stadig universalpudsemidlet Dollar til Søværnets mange messingdele.


Som beslutningstager i firmaet søger Hans Glavind Rasmussen ofte de mest fleksible løsninger. Han rejser mange dage om året og sørger for at have fingeren på pulsen hele tiden. ”Det er en kæmpe styrke for os, at jeg med engagerede og vidende medarbejdere i ryggen, kan lægge så mange timer ude i ’marken’ og på den måde opfange nye behov og rykke hurtigt for at imødekomme dem. Der er ingen stivhed i vores arbejdsform, og det giver mange fordele, at vi kan springe flere led over og tage hurtige beslutninger om f.eks. udvikling af nye produkter. Vi gemmer ikke til fremtiden, men bruger vores viden og ekspertise til at skabe en fleksibel forretningsgang, så vi hele tiden kan få nye og forbedrede produkter på hylderne,” siger han.

Et bankende hjerte for eksporten

Efter overtagelsen i 1987 kastede Hans Glavind Rasmussen sig over eksportmarkedet, og i dag sælges både nye og klassiske produkter til bl.a. Norge, Sverige og Frankrig, sidstnævnte udgør et stort marked for Bistro pudsemidlet til kobberkøkkengrej, som enhver fransk restaurant med respekt for sig selv har stående på blusset.
Sterling Polish leverer over halvdelen af Norges forbrug af metalpudsemidler, og salget til norske forbrugere har næsten overhalet det danske. Succesen i udlandet skyldes ganske enkelt, at Sterling Polish er fokuseret på at fremstille miljørigtige og nemt anvendelige produkter af høj kvalitet.

Kernebrand skabt til gastronomi

Historien om Bistro er historien om gastronomi. Hans Glavind Rasmussen fortæller: ”I 1960’erne blev det moderne at lave retter fra Sydeuropa. Det første man gjorde, var at indrette sit køkken på sydeuropæisk manér, så man hængte løgranker og kobberpander op på kroge i køkkenet. På den måde så det rigtigt franskinspireret ud. Man opdagede så også, at når man skulle kokkerere i de franske kobberpander, så nyttede det ikke noget at pudse dem i ammoniakholdige produkter, der gav sorte fingre og ikke lugtede særligt appetitligt. Det hang jo ikke sammen med finere madlavning. Så her opstod behovet for et nemt og rent pudsemiddel, der kunne bruges tæt på madlavningen, hvorfor man opfandt Bistro, der både er vandopløseligt og biologisk nedbrydeligt, hvilket giver meget mere mening, når man arbejder med gastronomi”, fortæller Hans Glavind Rasmussen.

Miljøvenlig produktudvikling

Ligesom mange andre virksomheder har Sterling Polish tilpasset sine produkter efter både kundens behov og de gældende miljøregler. Sterling Polish er stolte af den høje genvindingsprocent på 99% af alt spild og affald. ”Vi anvender så vidt muligt miljøvenlige produkter uden at gå på kompromis med kvaliteten, som stadig er det vigtigste for os, så vi er glade, når det lykkes at producere vandopløselige og biologisk nedbrydelige produkter som Bistro, der stadig er enestående i sin kvalitet”, fortæller Hans Glavind Rasmussen.

I fremtiden satser man på at udvikle endnu flere effektive og miljøvenlige produkter og gerne miljømærkede med både Svanen og EU-blomsten. Der er intet i vejen for, at mange af Sterling Polishs produkter kunne blive miljømærkede allerede nu, men man afventer, at EU opstiller de mange kriterier, der skal til for at opnå mærkningen. Det er tilsyneladende en langvarig proces at få opstillet disse, der går på tværs af kategorier som kobber, sølv og messing. Hos Sterling Polish må man derfor væbne sig med tålmodighed og glæde sig til at det lykkes.

Reception til 75 års jubilæum

Sterling Polish fejrer de første 75 år efter alle kunstens regler. Alle samarbejdspartnere, kunder og venner af huset inviteres til reception på Gentofte Hotel fredag d. 25. november kl. 14.00 – 17.00.

Kort om Hans Glavind Rasmussen

Født 1957
Gift og far til tre voksne børn
Uddannet på Niels Brock Handelsakademi
Ansat i M. Krüger & Co A/S, hvor han bl.a. skaffede licitationer til vandforsyningsanlæg og stod for eksport af gode, danske fødevarer til Vestafrika.
Startede hos Sterling Polish i Repella afdelingen i 1981
CEO hos Sterling Polish siden 1987